Pobiedziska, dnia 02.07.2025r.
Zamawiający: Szkoła Podstawowa im. Kazimierza Odnowiciela w Pobiedziskach, ul. Kostrzyńska 23, 62-010 Pobiedziska
Dotyczy: ZAKUP SPRZĘTU KOMPUTEROWEGO -
częściowo finansowane ze środków pomocy obywatelom Ukrainy.
Nr referencyjny: ZP.10.130.2025
ZAMAWIAJĄCY UDZIELA ODPOWIEDZI NA ZADANE PYTANIA
1. Zwracamy się z wnioskiem o wykreślenie zapisu:
„Certyfikat TCO lub spełnienie warunków równoważności",
który ogranicza równą konkurencję w przedmiotowym postępowaniu, nie dopuszczając do konkurowania z trzema największymi amerykańskimi firmami, wszystkich czołowych polskich i europejskich producentów sprzętu komputerowego, gdyż Certyfikatu TCO nie posiada w tym zakresie żadna polska ani europejska firma.
Pragniemy poinformować Zamawiającego, że oznakowanie TCO Certified prowadzane jest przez szwedzki podmiot TCO Development na podstawie zestawienia zatwierdzonej przez ww. organizację, listy szeregu pojedynczych norm i standardów, charakteryzujących dany podmiot oraz wprowadzany na rynek produkt.
Obligatoryjnie należy zaznaczyć, że nie wszyscy producenci chcą, prowadzą, zgłaszają, a także rejestrują wytwarzane produkty w bazie TCO Development pomimo posiadania pełnej listy katalogu restrykcji, wypełniając z naddatkiem postawione wymagania względem przedmiotowego oznaczenia.
Sam brak wpisu na liście prowadzonej przez prywatny podmiot, który pobiera stosunkowe wysokie opłaty za samą tylko weryfikację dokumentacyjną i publikację produktów na prowadzonej stronie internetowej, nie może mieć żadnych podstaw, co do wymogów opisu przedmiotu zamówienia.
Będące w obrocie na polskim rynku produkty, charakteryzują się często parametrami niejednokrotnie wyższymi w zakresie ergonomiczności, ekonomiczności, środowiska, działań społecznych i energetycznych oraz bezpieczeństwem używania, a nie są umieszczane na szczególnych listach, konkretnych organizacji, gdyż już takie działanie stwarza niepotrzebne ukrycie i przeniesienie kosztów oznakowania produktu na klientów, co stoi w sprzeczności z polityką zrównoważonego rozwoju wielu producentów.
Ponadto zapis ten jest niezgodny z art. 105 ust. 1, 2 i 3 PZP.
Ponadto zapis ten w zupełności nie odzwierciedla potrzeb Zamawiającego i jest nieuzasadniony w stosunku do tego, w jaki sposób sprzęt komputerowy będzie przez Zamawiającego wykorzystywany. Z uwagi na powyższe, wnioskujemy albo o całkowicie wykreślenie powyższego zapisu albo o dopuszczenie produktów charakteryzujących się poniższymi parametrami, atestami oraz standardami, ujętymi również w zakresie jednostki produkcyjnej, ze szczególnym uwzględnieniem wymogów dla oznakowania „TCO certified":
"Certyfikat ISO 9001" - w zakresie prawidłowego zarządzania przedsiębiorstwem
"Certyfikat ISO 14001" - w zakresie ochrony środowiska przez przedsiębiorstwo
"Deklarację UE/CE - w zakresie wprowadzenia do obrotu produktu oznaczonego znakiem towarowo-gwarancyjnym
"Kartę techniczna oferowanego komputera potwierdzająca roczne zużycie energii, sprawność zasilania i poziom głośności według Rozporządzenia Komisji (UE) NR 617/2013 z dnia 26 czerwca 2013r wykonane przez producenta komputera.
Mając powyższe na uwadze, wnosimy o stosowną modyfikację opisu przedmiotu zamówienia w przywołanym
Zwracamy się z wnioskiem o wykreślenie zapisu:
"Certyfikat EPEAT",
który ogranicza oraz utrudnia równą i uczciwą konkurencję w przedmiotowym postępowaniu, wymagając od polskich czy europejskich producentów sprzętu komputerowego - programu wprowadzonego i wymaganego na terenie Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej, który to zapis wyraźnie faworyzuje amerykańskich producentów sprzętu komputerowego (sprzedających również swoje komputery w Polsce). Normy EPEAT są normami amerykańskimi i nie mają żadnej instancji w Europie. Program EPEAT jest kolejnym programem amerykańskim który nie funkcjonuje na rynku europejskim. Powyższy wymóg stanowi jawne naruszenie uczciwej konkurencji i jest niezgodny z art. 105 ust. 1, 2 i 3 PZP.
Wymagana przez Zamawiającego zgodność z EPEAT narusza przepisy rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 grudnia 2021 r. w sprawie rodzajów dokumentów, jakich może żądać Zamawiający od wykonawcy. Żądany certyfikat nie należy do żadnej kategorii dokumentów określonych w tym rozporządzeniu, ponieważ nie jest wydawany przez instytucję powołaną do kontroli jakości, ani do ustalania zgodności z normami europejskimi.
Chcemy zauważyć, że, zgodnie z wyrokiem KIO 483/11:
„Ustosunkowując się do żądania zamawiającego, dotyczącego wymogu dostarczenia Certyfikatu EPEAT (...), Izba stwierdziła, że wymagany dokument nie jest dokumentem, o których mowa w rozporządzeniu (...) w sprawie rodzajów dokumentów, jakich może żądać zamawiający od wykonawcy oraz form, w jakich te dokumenty mogą być składane.(...) w celu potwierdzenia, że oferowane dostawy, usługi lub roboty budowlane odpowiadają wymaganiom określonym przez zamawiającego, zamawiający może żądać w szczególności:
1. próbek, opisów lub fotografii;
2. opisu urządzeń technicznych, instrukcji obsługi oraz środków stosowanych przez wykonawcę dostaw lub usług oraz opisu zaplecza naukowo-badawczego wykonawcy, w celu potwierdzenia zapewnienia odpowiedniej jakości realizowanego zamówienia;
3. zaświadczenia podmiotu uprawnionego do kontroli jakości potwierdzającego, że dostarczane produkty odpowiadają określonym normom lub specyfikacjom technicznym;
4. zaświadczenia niezależnego podmiotu zajmującego się poświadczaniem zgodności działań wykonawcy z normami jakościowymi, jeżeli zamawiający odwołują się do systemów zapewniania jakości opartych na odpowiednich normach europejskich;
5. zaświadczenia niezależnego podmiotu zajmującego się poświadczaniem zgodności działań wykonawcy z europejskimi normami zarządzania środowiskiem, jeżeli zamawiający wskazują środki zarządzania środowiskiem, które wykonawca będzie stosował podczas realizacji zamówienia na roboty budowlane lub usługi, odwołując się do systemu zarządzania środowiskiem i audytu (EMEAS) lub norm zarządzania środowiskiem opartych na europejskich lub międzynarodowych normach poświadczonych przez podmioty działające zgodnie z prawem Unii Europejskiej, europejskimi lub międzynarodowymi normami dotyczącymi certyfikacji.
Tymczasem EPEAT nie jest ani normą, ani certyfikatem. EPEAT to amerykański program wspierania zakupu technologii informatycznych przyjaznych środowisku, będący projektem GEC (Green Electronics Council z siedzibą w Portland w stanie Oregon w USA) powstałym w odpowiedzi i na bazie europejskich uregulowań prawnych w dziedzinie ekologii, ochrony środowiska oraz obrotu odpadami elektronicznymi. Co prawda cytowany wyżej przepis §5 rozporządzenia nie wyczerpuje katalogu dokumentów, jakich może żądać zamawiający w celu potwierdzenia postawionych wymagań, niemniej jednak charakter 3 żądań musi być uzasadniony i nie może być dyskryminujący wobec niektórych wykonawców. W ocenie Izby żądanie dostarczenia dokumentu, który otrzymują firmy amerykańskie lub takie, które mają zarejestrowane oddziały w USA stanowi rażące naruszenie określonej w art.7 ust. l ustawy PZP zasady równego traktowania wykonawców".
Chcemy zauważyć, że zgodnie z wyrokiem KIO/KD 15/15:
„Uznać należy, iż okoliczność ta pozostaje bez wpływu na dokonaną przez Prezesa Urzędu ocenę opisu przedmiotu zamówienia jako sporządzonego z naruszeniem art. 29 ust. 2 ustawy PZP, bowiem naruszeniem ww. przepisu jest już możliwość utrudnienia uczciwej konkurencji, nie zaś wyłącznie jej realne utrudnienie. Jak wskazano w Informacji o wyniku kontroli fakt, że certyfikat EPEAT posiadać mogą jedynie firmy amerykańskie lub posiadające oddziały zarejestrowane w USA, ogranicza ilość producentów lub produktów, które mogą oferować wykonawcy. Mając na uwadze powyższe, uznano, że aktualnym pozostaje stanowisko Prezesa Urzędu, iż wymóg posiadania certyfikatu EPEAT przez monitor wchodzący w skład zestawu „Komputer stacjonarny wraz z wyposażeniem", w sposób nieuzasadniony ogranicza konkurencję i prowadzi do nierównego traktowania wykonawców, naruszając tym samym zasadę sporządzania opisu przedmiotu zamówienia określoną w art. 29 ust. 2 ustawy PZP."
Uzyskanie wymogów tej normy, z racji tego, że jest ona regulowana w USA, jest bardzo czasochłonne oraz generuje bardzo wysokie koszty, a sama procedura jego uzyskania (w związku z oceną przez jednostkę znajdującą się na innym kontynencie) jest bardzo skomplikowana.
Ponadto zapis ten w zupełności nie odzwierciedla potrzeb Zamawiającego i jest nieuzasadniony w stosunku do tego, w jaki sposób sprzęt komputerowy będzie przez Zamawiającego wykorzystywany.
W związku z powyższym zwracamy się z wnioskiem o usunięcie tego zapisu.
Ponadto:
Istnieje wiele równoważnych zapisów, rekomendowanych na terenie Unii Europejskiej i Polski przez instytucje do tego upoważnione, z których to rekomendacji warto korzystać, chociażby z tego powodu, że dotyczą one naszych europejskich realiów, a ponadto mają bezpośredni wpływ na użytkowanie sprzętu przez Zamawiającego. W związku z tym zwracamy się z wnioskiem - oprócz usunięcia tego zapisu - o zastąpienie powyższego zapisu następującymi poniższymi (jednym, dwoma lub aby jeszcze bardziej zabezpieczyć interes Zamawiającego wszystkimi łącznie):
„Certyfikat ISO 14001" - w zakresie ochrony środowiska przez przedsiębiorstwo
"Certyfikat ISO 50001" - w zakresie zarządzania energią przez przedsiębiorstwo
"Deklarację UE/CE - w zakresie wprowadzenia do obrotu produktu oznaczonego znakiem towarowo-gwarancyjnym
"Kartę techniczna oferowanego komputera potwierdzająca roczne zużycie energii, sprawność zasilania i poziom głośności według Rozporządzenia Komisji (UE) NR 617/2013 z dnia 26 czerwca 2013r wykonane przez producenta komputera.
Odpowiedź:
Zamawiający kieruje się wymogami w sprawie podstawowych warunków niezbędnych do realizacji przez szkoły i nauczycieli zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych oraz programów nauczania (Dz. U. z 2024 r. poz. 9 i 1442) oraz minimalne wymagania dla sprzętu komputerowego dla nauczycieli określonymi w załączniku nr 1 do ROZPORZĄDZENIA MINISTRA EDUKACJI z dnia 19 lutego 2025 r. Poz. 220
Który to określa w II.2. Komputer stacjonarny typu all-in-one (zestaw):
„…Producent komputera stacjonarnego AIO (zestawu) powinien posiadać:
1) certyfikat ISO 9001 systemu zarządzania jakością;
2) certyfikat ISO 14001 zarządzania środowiskiem.
Komputer stacjonarny AIO (zestaw) powinien posiadać:
1) deklarację zgodności UE i oznakowanie CE;
2) certyfikat TCO lub EPEAT. …”
Natomiast Zamawiający dopuszcza spełnienie warunków równoważnych dla certyfikatu TCO lub EPEAT, poprzez przedłożenie oświadczenia o równoważności i dostarczenia certyfikatów równoważnych.
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 SZKOŁA PODSTAWOWA IM. KAZIMIERZA ODNOWICIELA W POBIEDZISKACH